Tak, wiem – tytuł brzmi cokolwiek podejrzanie. Doświadczenie bowiem pokazuje, że aby mieć lepsze wyniki w szkole, trzeba się więcej uczyć a nie ganiać gdzieś po polu, rzeczywistym czy wirtualnym. Trochę wbrew doświadczeniu jednak badania z zakresu game studies zdają się sugerować coś innego.

Jak donosi bowiem ten artykuł (będący zresztą spopularyzowaną wersją tego płatnego) FPSy mają błogosławiony wpływ na zdolności poznawcze jednostki. Ściślej rzecz biorąc:

Brain skills improved by playing first-person shooters include more than hand-eye coordination, a long-held assumption. Studies cited by „Scientific American Mind” found that gamers who played shooters often fared better in tests of abilities such as spatial reasoning, spatial focus, visual acuity and decision-making.

Z tej więc perspektywy FPSy mogą stać się, jak ujmują to sami badacze, „Świętym Graalem edukacji”. Ponieważ jednak ja nie mam cierpliwości i generalnie TL;DR, to na moje potrzeby przeprowadziłem następujące rozumowanie:

  • jeśli granie w FPSy poprawia wydolność poznawczą gracza
  • i jeśli Doom jest jednym z prototypowych przedstawicieli kategorii FPSów
  • oraz jeśli ja jestem graczem,
  • to jeśli będę grać w Dooma, moja wydolność poznawcza wzrośnie.

Co powiedziawszy, nie tracę już dzisiaj więcej czasu na pisanie bloga, tylko idę pograć w Dooma. Znaczy, chciałem powiedzieć – idę rozwijać mój potencjał kognitywny.

PS Przy tej okazji polecam też ten artykuł o kilku tzw. mitach związanych z grami. Wychodzi on bowiem poza oklepane schematy ględzenia o wywoływaniu przemocy wśród młodych ludzi i dotyczy m.in. zagadnienia pierwszej gry video na świecie.

6 uwag do wpisu “Chcesz mieć lepsze wyniki z matmy? Strzelaj do impów

  1. Powiem tak, o ile taki młody umysł będzie w dużym stopniu mądrze ukształtowany, to takie gry nie będą to miały na niego negatywnego działania. Jeżeli jednak łeb delikwenta jest pusty na tatarski bęben, to obawiam się że takie gry mogą [nie]* działać pozytywnie, a młodzieniec owy który i tak ma zryty beret po dawce agresji w grze, może jeszcze bardziej oczadzieć.

    * dopisek mój na życzenie Użytkownika, red. nacz. GO!KSR.

  2. No, ale do rzeczy: wydaje mi się, że z tamtych artykułów wynika przede wszystkim to, że bez względu na stan początkowy (a więc bez względu na to czy mądrze ukształtowany czy tatarski bęben), FPSy sprzyjają rozwojowi tych umiejętności. Co w zasadzie jest bardzo optymistyczne, bo w ten sposób każdy może się rozwijać łojąc w gry tego typu.
    A co z tym zrobi i jak wykorzysta to już faktycznie inna sprawa.

  3. Zawsze zostają Ci do dyspozycji action-RPGi. A jeśli do tego będą w formule FPP albo chociaż TPP (zdaje się preferowana forma), to w ogóle, nic tylko rozwijać zdolności poznawcze :-)

Zdaniem ekspertów:

